19 Comments

  1. Sebenarnya hendak permudahkan tetapi disebabkan disalah guna elok diperketatkan. Hendak salahkan orang luar 100% pu tidak boleh mungkin tingkah laku orang asing ini adalah normal di negara sendiri tetapi tidak diterima dinegara ini.

    1. ramai sangat awang hitam yang ada visa pelajar tapi tak menuntut di mana-mana IPTA atau IPTS.. Pihak berwajib kena buat pemeriksaan, jika salah deport balik negara asal..

      1. Memudahkan itu bagus.. Tetapi terlalu mudah.. tentu akan ada pihak yang menyalahgunakan kemudahan yang diberi.

  2. kadang bila dah dapat kemudahan sering kali disalah guna. memang lumrah. fuh~

    1. daripada jadi pusat kecemerlangan akademik akhirnya jadi pusat latihan jenayah.. 🙁

  3. bila org slh guna baru nak sekat bagai alahai..kusut2..

  4. harap dpt kurnagkan ia.klu tak mmg bermasalah jadinya..dgn kes anak2 muda malaysia buat hal tambah dg warga asing sedia ada mmg serabut msalh sosial betul..

  5. Senang2nak bagi orang masuk atas tujuan baik kononnya, tapi penjenayah akan guna peluang itu sebaiknya. Bila dah timbul masalah barulah kalangkabut. Nasi dah jadi bubur. Mungkin dah ramai penjenayah yang bertapak dan buat satu rangkaian jenayah mereka di sini. Sebab tu la banyak jenayah sekarang ni.

    1. Negara kita dah terkenal sebagai tempat persinggahan atau transit untuk kegiatan jenayah.. Mereka ni punyai network seluruh dunia dengan alat canggih dan duit yang banyak.. Kalau peraturan tak ketat, takde penguatkuasaan ataupun proses yang banyak loopholes, diorang akan gunakan sebaiknya untuk kepentingan mereka.. Need to buck up!!

  6. Mmg satu perkara yg pelik juga bila pihak atasan baru sedar. Agaknye ‘tidur’ ke selama ni? =)

    Tp, akhirnya langkah yg sepatutnya dibuat juga dan harapnye pelaksaannye jugak bagus.

    Kalau tak, awang hitam, separa hitam makin ramai seolah2 merekalah tuan di sini.

    1. tau xpe..tmpat chii study dulu..ramai sungguh awang itam..kadang2 sampai takut dibuatnya..terasa mcm kat negara luar plak..

  7. kesenangan yg seringkali disalah gunakan..tu baru masuk bab awang hitam
    ada yg dtg sebab nak menjual diri..tak termasuk lg..emmm

  8. memang patut dah lama kita kena perketatkan cara pemberian visa nie..biasa la org malaysia bila dah terkena baru tersedar……sepatutnya kita jadikan negara luar sebagai contoh…cara mereka memberi status kerakyatan kepada pendatang juga susah….

    1. Author

      kita selalu baik tak bertempat.. ada je pihak yang ambil keuntungan dari situasi ini samada dari dalam atau luar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *