40 Comments

  1. Memang kucing juga adalah satu faktor keguguran. Sebab itu kalau mengandung tidak digalakkan pelihara kucing.

    Di Malaysia memang kurang kesedaran mengenai perkara ini

    1. Di US sahaja berjuta orang dijangkiti Toxoplasma setiap tahun…di Malaysia pengetahuan mengenainya masih kurang

      1. sebelum ni tak tahu pun…tapi mmg ada biras bela kucing ..hamil pastu gugur la ni dah 10 tahun kawin msh tak der apa2 yg berlku.. nd umh tu still ada kucing parsi lagi…

        entahlah itu smeua kuasa Tuhan kan..

  2. rumah aku memang tak ada kucing, wife aku cukup takut ngan kucing hehe

    1. Aku dan adik beradik memang suka kucing..dari kecik bela..tapi bila tahu pasal ni terpaksa la suruh mak dan ibu mertua kasi kucing kat orang lain…Alhamdulillah akhirnya dapat juga cahaya mata

    1. Memang kebersihan itu penting..kalau kucing sendiri kita boleh pastikan..kalau yang lain2..?

      1. betul gak tu, kucing ni pun pandai bawak balik pasangan dah sekarang

  3. mungkin disebabkan faktor yang tidak mementingkan kebersihan.. dan juga kekerapan bersama kucing…

  4. serius aku tak sanggup berpisah dengan kucing aku..lagi satu kucing aku ni dok dlm umah jerk, tak jumpa tikus atau burung..so aku kena lebih rajin menjg kebersihan kucing aku..hahahahah

    1. Boleh je bela…kalau nak puas hati buat je blood test tu..negatif, ok la..

  5. rumah parent in-law aku mmg banyak kucing..seingat aku, wife aku pernah alami keguguran semasa kami tumpang tinggal disana..mgkn sebab kucing tu kotss @ secara kebetulan…

  6. bahaya juga ya kucing ni.. kat rumah ada bela 2 ekor.. sebab mak dia dah mati.. itu, rasa nak buanng, kesian pula..

    1. bagi kat orang lain..kalau nak bela juga kena jaga kebersihan dia la.. dan tak elok biarkan dia merayau..takut berjangkit

  7. wah..kena berhati-hati dengan parasit ni di masa depan…benda kecil yang mampu meragut nyawa bayi dalam kandungan…

  8. pestime aku dengar tentang kucing boleh membawa keguguran ni.maklum la hidup anak muda yg bujang jrg sgt pk psl benda ni..dan smmgnya aku alergic dgn bulu kucing.harap da kahwin nanti isteri aku x mnt nk bela kucing ni..hehe

    1. Author

      Haha..biasa la bujang..so ini pengetahuan baru tentang keguguran..

  9. Uiks.. baru tau.. Jawabnya sesape yang kawin nnt jgn bela kucing…he3.
    p/s : kat umah jai banyak kucing tapi alhmdlh setakat ni xde masalah.

    1. Author

      Kalau xde masalah ok..sekadar berkongsi info

  10. aku suka kucing, tapi orang rumah aku pun suka juga kucing cuma kami tak bela kucing je

  11. rumah suri tak ada kucing..anak suka kucing hee.. semalam g kedai makan tgok pas makan dia kejar kusing tuh huu..pastu tak mau balik hoooo..ini tak blh jadi.. πŸ˜‰

    apapun bulu dia tu mmg tak baguhkan..nak2 utk org asma huu..terima kasih sahabat atas maklumat yang diberika πŸ™‚

    1. Author

      Budak2 selalunya memang suka kucing…diorang dah lama mintak nak bela..tapi tak mau bagi sebab takut tak terjaga..Pesakit asma memang kena elak kucing ni…

  12. benda2 yg kita tak nampak ni… susah sikit nk kawal… tp langkah pengcegahan awal boleh diambil… tp kalau belum ada rezeki…. sabar dulu… mungkin belum masanya lagi…

    1. Author

      Aku menunggu 4 tahun dengan sabar walau banyak suara-suara sumbang yang menyindir ..

        1. Author

          kalau tak sabar boleh putus sedara

      1. Sama lah dengan saya 4 tahun menunggu kosong memang pedas telinga tapi nak buat macamana belum ada rezeki. Sekali dapat tu dia setahun 1. πŸ™‚

        1. Author

          sekarang sumer dah tak boleh cakap apa…rezeki di tangan Allah

          1. sabar.. bykkan baca doa suruh mariam..yusuf dan Lqman..tanpa jemu..

            pedulikan kata2 org klu kita pikir mmg blh jadi haru sllu

  13. Salam.

    Terus terang aku katakan, artikel ini begitu memberi makna kepada diriku. Aku akan mengambil berat tentangnya walaupun masih belum berkahwin. Terima kasih kerana berkongsi. Diharapnya akan terbit lagi artikel2 yang bermanfaat sebegini.

    Terima kasih sekali lagi. πŸ™‚

    1. Author

      Memang itu tujuannya bro..supaya jadi panduan..terima kasih..

  14. suka tgok kucing parsi sb bulu dia lebat ..gebu..tapi klu nak mmbasuh nya makan masa..mau syampu.mau lap dan keringkan betul2 huuu


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *